Top 10 ohjetta luokanopettajalle kuvikseen

 Luovan ja innostavan ilmapiirin luominen oppiaineelle

1. Moniaistinen ja utelias toimintakulttuuri:

  • Taideopetuksessa on tärkeää luoda avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa oppilaat voivat vapaasti tutkia ja ilmaista itseään.
  • Kannusta oppilaita käyttämään kaikkia aistejaan havainnoidessaan ympäristöään ja taidetta.
  • Tarjoa oppilaille mahdollisuuksia kokea taidetta ja kulttuuria monipuolisesti.

2. Yhteys oppilaan omaan kokemusmaailmaan:

  • Anna oppilaille tilaa tuoda omia kokemuksiaan ja mielikuviaan mukaan taiteelliseen työskentelyyn.
  • Kuvataiteen opetuksen tulisi pohjautua oppilaiden omiin kokemuksiin ja mielikuvitukseen.
  • Kannusta oppilaita kertomaan omista kokemuksistaan taiteen avulla.

3. Tutkiva ja kokeileva työskentelytapa:

  • Anna oppilaille mahdollisuus kokeilla erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja.
  • Rohkaise oppilaita löytämään omia tapojaan ilmaista itseään ja älä aseta liian tiukkoja raameja.
  • Käytä tutkivaa lähestymistapaa taiteen opetuksessa, jotta oppilaat voivat itse löytää uusia asioita.

4. Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus:

  • Kannusta oppilaita työskentelemään yhdessä ja oppimaan toisiltaan.
  • Luo tilaa keskustelulle ja anna oppilaille mahdollisuus jakaa ajatuksiaan ja havaintojaan toisilleen.
  • Tue oppilaiden yhteisöllistä työskentelyä ja anna heille mahdollisuus toteuttaa yhteisiä projekteja.

5. Kuvallisen ajattelun kehittäminen:

  • Ohjaa oppilaita havainnoimaan ja tulkitsemaan kuvia eri näkökulmista.
  • Tue oppilaiden kuvallisen ajattelun kehittymistä tarjoamalla heille mahdollisuuksia analysoida ja tulkita erilaisia kuvia.
  • Käytä kuvia oppimisen välineenä muissakin oppiaineissa, jotta oppilaat oppivat näkemään kuvien merkityksiä ja hyödyntämään niitä tiedonhankinnassa.

6. Taiteen ja kulttuurin moninaisuuden huomioiminen:

  • Tutustuta oppilaita eri kulttuurien taiteisiin ja kuvakulttuureihin.
  • Anna oppilaille mahdollisuus ilmaista itseään ja kuvata maailmaa omalla ainutlaatuisella tavallaan.
  • Tue oppilaiden kulttuurista osaamista ja identiteetin rakentumista taiteen keinoin.

7. Kestävä kehitys ja vastuullisuus:

  • Kannusta oppilaita pohtimaan kestävän kehityksen näkökulmia taiteellisessa työskentelyssä.
  • Ohjaa oppilaita tekemään vastuullisia materiaalivalintoja ja kierrättämään.
  • Käytä taidetta välineenä ympäristötietoisuuden lisäämiseen.

8. Tavoitteellinen työskentely ja oman osaamisen arviointi:

  • Aseta oppilaille selkeät tavoitteet ja kriteerit taiteellisessa työskentelyssä.
  • Anna oppilaille mahdollisuus arvioida omaa työskentelyään ja edistymistään.
  • Käytä monipuolisia arviointimenetelmiä, jotka tukevat oppilaiden oppimista ja antavat heille palautetta osaamisestaan.

9. Opettajan innostus ja tuki:

  • Opettajan oma innostus taidetta kohtaan tarttuu oppilaisiin.
  • Ole läsnä oppilaille ja tue heidän työskentelyään.
  • Anna oppilaille positiivista palautetta ja rohkaise heitä kokeilemaan ja ilmaisemaan itseään.

10. Leikillisyys ja ilo:

  • Anna oppilaille tilaa leikkiä ja pitää hauskaa taiteellisessa työskentelyssä.
  • Älä ota kaikkea liian vakavasti ja anna oppilaiden nauttia luomisprosessista.
  • Muista, että taiteen tekeminen voi olla iloinen ja vapauttava kokemus.

Noudattamalla näitä ohjeita luokanopettaja voi luoda luovan ja innostavan ilmapiirin oppiaineelleen.



Kommentit

Suositut tekstit